Späť na zoznam
24. júl 2020
Journal

Nostalgia vôní z detstva

Pri zacítení niektorej z vôní sa dokážete preniesť späť do detstva. Je to preto, že vôňa, ktorá bola priradená k nejakej situácii či objektu v rannom detstve, má v mozgu privilegované miesto.

Weizmannov inštitút v Izraeli, pod dohľadom Yaary Yeshurnovej a jej kolegov vytvorili pokus. Ukázali dobrovoľníkom predmety, ktoré sa im pravdepodobne nespájali so žiadnou vôňou, napríklad ceruzku, pero alebo stoličku. 

Ako pokus prebiehal?

Pri ukazovaní predmetov na nich pôsobili vôňou alebo zvukom. O hodinu neskôr im ukázali rovnaké predmety spojené s inou vôňou alebo zvukom. 

O týždeň vedci ukázali dobrovoľníkom predmety, ku ktorým mali priradiť vôňu alebo zvuk. Pomocou magnetickej rezonancie sledovali ich mozgovú aktivitu.  

Dobrovoľníci si spomínali pri pohľade na predmet častejšie na prvú vôňu, pri ktorej ich mozog vykázal aktivitu na hipokampuse. Táto aktivita sa neobjavila, ak si ľudia spomenuli na druhú vôňu, alebo ak si s objektom spájali zvuk. 

Vedci si myslia, že sa mozog začne zvláštne správať a vyhradí si na zapamätanie prvú vôňu spojenú s objektom, ku ktorému dochádza väčšinou v detstve. „Je to zaujímavé najmä pri nepríjemných pachoch,“ myslí si Yaara Yeshurunová. 

Čuch ako rozpoznávateľ nešťastia

Mozog sa tým, že dokáže priradiť určité vône k daným objektom mohol dostatočne vyvinúť, pretože takáto vedomosť zvyšuje pravdepodobnosť úspechu pri odvrátení možného nebezpečia.

Náš čuch tak dokáže v nebezpečných situáciách skutočne pomôcť, a preto je veľmi dôležitá schopnosť priradiť vôňu k objektu. Napríklad pri unikaní plynu. 


Zdroj: newscientist.com
Zdroj foto: unsplash.com

 


Podobný obsah


27. apríl 2017
Journal

Dokáže vôňa čokolády zvýšiť predaj kníh?

Každý pozná chuť čokolády. Je sladká, krémová, lahodná... Môže pomôcť aj pri predaji? Vôňa čokolády šíriaca sa v kníhkupectve zvyšuje u zákazníkov chuť nakupovať svoje budúce obľúbené knihy.

22. jún 2017
Journal

Tajomstvo vône nového auta

Zažili ste už jazdu v úplne novom aute? Určite sa vám páčil ten pocit sedieť v novom interiéri, kde je všetko také čisté, voňavé, neopotrebované.

24. december 2016
Journal

Čuchové receptory v zime odpočívajú

Vône sú jedným z najsilnejších indikátorov ročného obdobia. Každé obdobie prináša špecifické zmesi aróm, a tie sú úplne odlišné.

Zaujali sme vás?

Pomocou aroma marketingu je možné pozitívne ovplyvňovať správanie vašich zákazníkov, zvýšiť produktivitu vašich zamestnancov a vytvárať kladné a dlhodobé emócie spojené s vašou značkou.