Vône fascinujú ľudstvo v rôznych odvetviach a pri rôznych príležitostiach, či už spestrením prostredia alebo upútaním pozornosti na svoju osobu.
Často sa pri predstavách o živote v dávnej minulosti mylne domnievame, že bol čuch využívaný len takticky ako pomoc pri hľadaní jedla, varovaním pred hrozbami a chorobami, alebo hľadaním opačného pohlavia.
Staroveké civilizácie v Egypte, Grécku a Ríme sú už tisíce rokov známe používaním esenciálnych olejov a vôní získaných z liečivých rastlín a kvetín.
Egyptskí veľkňazi sa mazali exotickými vôňami ako je škorica či myrha so sladkým vínom. Grécki atléti si poranené telá liečili v levanduľových kúpeľoch, zatiaľ čo starovekí Rimania si na hostinách medzi jednotlivými chodmi vychutnávali vodu s vôňou kvetín.
Aphrodita, grécka bohyňa lásky, túžby a krásy, žila na Cypre, ktorý sa stal známym vďaka parfémom. Pravdepodobne bola samotná Aphrodita pomenovaná podľa aromatických afrodiziačných látok, ktoré boli vyrábané na tomto ostrove.
Nedávno odhalené dôkazy potvrdzujú, že ostrov si zaslúži svoju „voňavú reputáciu“, pretože Cyprus je náleziskom najstarších parfémov. 4 000 rokov sa staré parfémy ukrývali vo vnútri starovekej továrne, ktorá bola súčasťou väčšej fabriky na výrobu vôní v Pyrgose.
Maria Rosaria Belgiorno, vedúca talianskej archeologickej misie v Pyrgose, viedla výskumnú skupinu, ktorá objavila okolo 60 prístrojov, zmiešavacích misiek, lievikov a parfémových fľašiek pod starovekou vrstvou sopečnej kôry. Prieskum tiež odkryl 14 vôní domorodcov v oblasti stredozemného mora, ako borovica, koriander, bergamot, petržlen a mandle.
Vývojoví projektanti v laboratóriu, pre experimentálnu archeológiu v Taliansku, pracovali na obnovení týchto aróm, použitím rovnakých starobylých techník získavania a miešania byliniek a korenín s olivovým olejom. Bolo zatiaľ vyrobených dvanásť „starovekých“ parfémov, no pravdepodobne tak skoro nebudú na predaj. Starobylé artefakty nájdete vystavené v Kapitolských múzeách v Ríme.
Zdroj: nationalgeographic.com
Zdroj foto: unsplash.com
Niektoré vône majú vplyv na to, čoho, a koľko si kúpite. Správna aromatizácia dokonca môže podnietiť ku kúpe prestížnejších produktov.
Nemôžeme pochybovať o tom, že ak zacítime vôňu práve dopečeného koláča, dostaneme na neho automaticky chuť.
Začnite zaznamenávať pachy okolo vás v každodennom živote. Svoje vnímanie tak prepojíte s vaším nosom a zlepšíte svoj čuchový zmysel.
Pomocou aroma marketingu je možné pozitívne ovplyvňovať správanie vašich zákazníkov, zvýšiť produktivitu vašich zamestnancov a vytvárať kladné a dlhodobé emócie spojené s vašou značkou.