Doprava a auto-moto

Väčšina z nás už zrejme zažila jazdu v novom aute. Kto by nemal rád ten pocit sedenia v novom interiéri, všetko je také čisté a neopotrebované, bez škrabancov.

Jedným z najkontroverzjenších tajomstiev aroma marketingu je vôňa nového auta. Táto vôňa bola vyvinutá už pred desaťročiami, a keď autá opúšťajú výrobnú linku strieka sa do každého z nich. V priemere vydrží okolo 6 týždňov, kým začne slabnúť a ustupovať iným špecifickým pachom, ktoré vznikajú každodennou jazdou.

Vôňa nového auta

Napríklad marketéri z firmy Mitsubishi prišli s geniálnym nápadom. Ľudia milujú vôňu kože a spájajú si ju s novým autom. Zadanie kampane bolo jasné: vzbudiť tieto emócie prostredníctvom vhodných marketingových nástrojov a evokovať u potenciálnych zákazníkov predstavu nového auta. Cieľovou skupinou boli ľudia vo veku od 25 – 49 rokov a, samozrejme, nadšenci výkonných aút a maximálneho pôžitku z jazdy. 

Tvorcovia kampane sa rozhodli pre tzv. Scratch and Sniff reklamu. Ideálna pre reklamy kozmetických firiem. Napr. keď si kupujeme parfum z katalógu, prejdeme rukou po strane a vôňa sa nám uvoľní na ruku. Je úplne identická ako vôňa z flakónu. Tak presne takýmto istým spôsobom „umožnili“ zákazníkom zažiť pocit ich novučičkého, voňavého Mitsubishi Evo X. Našli spôsob, ako vytvoriť arómu koženého interiéru a dopriať tak zákazníkom pocit, že to je presne to, čo chcú.

A výsledok?

Zvýšenie predaja Mitsubishi Evo X vzrástol o 16 % v porovnaní s predchádzajúcim rokom, a to aj napriek faktu, že automobilový priemysel zažíval práve 20 % pokles predaja (recesia v roku 2009).

Čo vlastne tvorí vôňu nového auta?

O tom, že vôňu nového auta neberú výrobcovia automobilov na ľahkú váhu, už asi nepochybujete. Vedia to veľkí hráči ako sú Rolls Royce, Mercedes, Toyota, Nissan, či BMW.

Japonský Nissan experimentoval s vôňou už okolo r. 2008. Model FUGA, určený pre Ázijský trh ako prvý disponoval funkciou Driver Attention Alert System (varovný systém pozornosti vodiča), ktorý sleduje návyky vodiča (reakčný čas a pod.) a keď zaznamená zvýšené riziko mikrospánku, upozorní vodiča správou na displeji, vibrovaním volantu a sviežou lesnou vôňou, ktorá prebudí jeho zmysly.

Ďalší popredný nemecký výrobca automobilov BMW na svojej stránke predstavuje Anabelle, profi parfumistku z Francúzska, ktorá pracovala 3 roky na vytvorení interiérovej vône pre nové "bavoráky" radu 7. Za príplatok si teraz majitelia nových "sedmičiek" môžu zvoliť tzv. Ambient Air Package, ktorý ponúka možnosť ionizovať alebo prevoňať interiér auta. Na výber máte 8 druhov vôní. Systém je riadený cez ovládanie klimatizácie v menu iDrive. Ponúka 3 stupne intenzity vône. Vône sú špeciálne vyvinuté pre BMW a sú unisex.

Mercedes-Benz má dokonca tím čuchových expertov (ako je napr. Claudia Schempp), ktorí rozhodujú o materiáloch, ktoré pôjdu do nových modelov. Tento „nosový tím“ už 25 rokov analyzuje pach všetkých materiálov použitých pri výrobe interiérov nových áut.

Voňavá hromadná doprava

Vlaky, autobusy a lietadlá - denne nimi cestuje mnoho ľudí. Často nám však cestovanie znepríjemnia rôzne zápachy, ktoré sa dajú použitím aroma marketingu kvalitne odstrániť. Je to veľmi jednoduché. Predstavte si napríklad 15-minútovú cestu mestskou hromadnou dopravou v autobuse, v ktorom je zápach (telesný, fajčiarsky...). To dokáže naozaj pokaziť náladu už z rána. Teraz si naopak predstavte vôňu oceánu alebo vypranej bielizne, ktorá v nás dokáže prebudiť pocit sviežosti a čistoty. Naše zariadenia eliminujú aj tie najťažšie odstrániteľné zápachy.

Zaujali sme vás?

Pomocou aroma marketingu je možné pozitívne ovplyvňovať správanie vašich zákazníkov, zvýšiť produktivitu vašich zamestnancov a vytvárať kladné a dlhodobé emócie spojené s vašou značkou.