V jednej vedeckej štúdii raz vedci skúmali manželské páry, ktoré nemohli splodiť potomka. Zistili, že problém je v pachu ich tiel. Vzájomne sa totiž odpudzovali.
Nemohlo tak dôjsť k splynutiu spermie a vajíčka. Vieme, že čuch slúži na odhalenie správneho partnera aj zvieratám. Pri pokusoch s myšami vedci zistili, že si pomocou čuchu vedia nájsť myšiaka s odlišnou DNA, a tým prakticky znížia riziko dedičnej choroby.
U ľudí je to podobné. Tím mladých výskumníkov z Fakulty humanitárnych štúdií Karlovej univerzity tvrdí, že dokážeme „vyňuchať“ kvalitu imunitného systému nášho potenciálneho partnera. Ženy si podvedome vyberajú mužov s úplne odlišnou obranyschopnosťou. Z pohľadu evolúcie sa tak snažia zaistiť čo najvhodnejšieho otca svojich detí, ktorý im zaručí pevné zdravie.
Zdá sa, že ľudské bytosti sú schopné takisto „ňuchania“ niektorých častí DNA našich potenciálnych partnerov, ktoré tvoria ich imunitný systém, podľa čoho sa dá určiť ich kompatibilnosť. Máme tendenciu venovať pachom pozornosť a vylúčiť tak tých partnerov, s ktorými by sme mali potomkov s poruchami imunity. Takíto partneri nás podľa štúdie skrátka podvedome odpudzujú.
Zápach nám teda naozaj slúži na vyhľadanie našich partnerov. A aj keď to asi nie je jediný spôsob, ako si vybrať svoju spriaznenú dušu, je to jeden z tých rozhodujúcich faktorov.
Ďalšie štúdie naznačujú, že keď žena nie je zaľúbená, dokáže rozpoznávať vôňu iných mužov. Ale keď je zaľúbená, jej schopnosť identifikovať a vnímať jedinečnú vôňu ostatných mužov klesá. Čím viac citovo pripojená je k svojmu partnerovi, tým menej, je schopná identifikovať pachy ostatných mužov, ktorí by mohli byť považovaný za ďalších nápadníkov.
Parfémy a kolínske vody majú silné prepojenie s našou pamäťou. Ak ste si napríklad nastriekali prvýkrát voňavý sprej istej značky po sprche v škole po telocviku pred mnohými rokmi, pravdepodobne sa po nastriekaní tohto spreja vrátite späť na strednú školu.
Zdroj: ncbi.nlm.nih.gov
Zdroj foto: unsplash.com
Vône fascinujú ľudstvo pri rôznych príležitostiach už od nepamäti. Dokážu umocniť atmosféru a vyvolať príjemné a šťastné emócie. Svoje o tom vedia aj Martin a Julka, ktorý si povedali svoje áno a spoločnosť im robila aj naša vôňa.
Všetci vieme, že pre zvieratá je čuch životne dôležitý. Slúži im pri vystopovaní potravy, vody, na komunikáciu či na vycítenie nebezpečenstva. Ako dôležitý je pre ľudí?
Začnite zaznamenávať pachy okolo vás v každodennom živote. Svoje vnímanie tak prepojíte s vaším nosom a zlepšíte svoj čuchový zmysel.
Pomocou aroma marketingu je možné pozitívne ovplyvňovať správanie vašich zákazníkov, zvýšiť produktivitu vašich zamestnancov a vytvárať kladné a dlhodobé emócie spojené s vašou značkou.