Späť na zoznam
29. marec 2018
Marketing

Multisenzorický marketing je najúčinnejší

Multisenzorický marketing je spojenie našich piatich zmyslov

Všetci si uvedomujeme, že máme päť zmyslov: zrak, sluch, čuch, chuť, hmat. Čo si však neuvedomujeme je, ako každý zmysel ovplyvňuje náš každodenný život. Ako sa môže zlepšiť naša nálada, či ako môžeme mať lepší pocit z nákupu len tým, že sme vystavení viacerým zmyslovým podnetom naraz.

Marketing sa vo všeobecnosti zaoberá tým, ako predať rôzne produkty/služby a ako ich čo najlepšie a najefektívnejšie dostať do povedomia ľudí. Mnoho ľudí stále najviac dôveruje vizuálnemu marketingu, pretože považujú za skutočné iba to, čo môžu vidieť. Avšak to, že je vizuálny marketing najrozšírenejším neznamená, že je aj najúčinejším. Práve naopaok. 

Už dávno sa zistilo, že racionálne myslenie nezohráva pri predaji takmer žiadnu rolu. Ľudia konajú impulzívne, sú ovplyvňovaní zmyslovými podnetmi, preto musia marketingoví špecialisti hľadať nové spôsoby, ako ich zaujať a naviesť k nákupu. 

Multisenzorický marketing

Riešením je práve multisenzorický marketing, ktorý poukazuje na dôležitosť vytvorenia vhodnej atmosféry v predajných a prezentačných priestoroch, s dôrazom práve na jednotlivé zmyslové podnety. 

Ľudia v priestoroch vnímajú najmä:

  • dizajn zrakom (farby, osvetlenie, rozloženie prvkov…);
  • akustiku sluchom (výber hudby);
  • materiály hmatom;
  • vôňu čuchom.

Multisenzorický marketing teda pri marketingových aktivitách značiek či spoločností využíva viaczmyslovú komunikáciu. Okrem audiovizuálnych podnetov (logo, dizajnové prvky, hudba) pracuje hlavne s vôňami, pretože cítenie vône si ľudia častokrát ani neuvedomujú, a pritom čuch je zmysel, ktorý ma dokázateľne najväčší vplyv na nákupné správanie.

Ľudia majú tendenciu pamätať si celkový zážitok, preto si lepšie zapamätajú váš produkt či vašu službu, ak zacielite na viacero zmyslov naraz.

Prepojenie zmyslov

Čuch je najsilnejším zmyslom, pretože má priame spojenie s tými časťami mozgu, ktoré riadia naše emócie, správanie a určité druhy pamäte. Vôňa dokáže vyvolať okamžitú emocionálnu reakciu. Každá vôňa má pre náš mozog istý “kód”, ktorý zvyčajne predstavuje informácie súvisiace s ďalšími zmyslami ako je chuť, zrak, či zvuk.

Aj v obchode s hudobninami môžete využiť príjemnú vôňu na umocnenie zážitku

Prepojenie zmyslov môžeme označiť ako multi-zmyslovú integráciu. Nezáleží na tom, v akom momente, situácii či emocionálnom rozpoložení sa mozog rozhodne spracovať informácie, zmysly vždy spolupracujú. 

Ak napríklad ovoniame víno, ktorý zo zvukov nám pritom napadne? Predsa štrngnutie pohára pri prípitku. To dokazuje, že niektoré vône sú spojené s iným zmyslovým zážitkom. 

Úspešné značky majú vlastnú vôňu

Veľa značiek si necháva vytvoriť vlastnú unikátnu vôňu, ktorú voláme čuchové logo. Tieto vône sa vytvárajú použitím unikátnych receptov a sú namiešané v súlade s prostredím a celkovým image-om značky. Veľa firiem dnes utráca tisíce na originálne logo, reklamu a celkový dizajn priestorov. Všetky tieto formy marketingu sú stále dôležité, avšak použitie vône v priestoroch je považované za najúčinnejší stimul vedúci k zvýšeniu predajov.

Multisenzorický marketing vo svete

  • Značka Harley Davidson využíva billboardy so vstavaným zvukom motocyklov na podporu ich predaja.

Aj značka Harley Davidson využíva multisenzorický marketing pri svojich kampaniach

  • Dizajnérsky obchod s módou Max Mara využíva vôňu na zosilnenie identity značky. Voňa v predajni či showroome dodáva pocit luxusu a pôsobí na zákazníka upokojujúco, vďaka čomu sa predlžuje jeho čas strávený v priestoroch. 
  • Umelci na výstave v múzeu s názvom Feelings v New Yorku doplnili interpretáciu ich umenia okrem vizuálnych vnemov aj o ďalšie. Na výstave boli predstavené rôzne expozície prispôsobené rôznym náladám a emóciám. Na vytvorenie zodpovedajúcej atmosféry použili vône, materiály a zvukové efekty.

Čuchové spomienky

Rovnaká časť mozgu, ktorá má na starosti spracovanie zmyslov je zodpovedná aj za “zálohovanie” emocionálnych spomienok. Emócie sú kľúčom k ukladaniu informácií v mozgu. Využitie multisenzorického marketingu má teda svoje opodstatnenie, pretože čím viac zmyslov je pri istej činností zapojených, tým vyšší dopad to má na spomienky. Aroma marketing odporúča hlavne využitie vôní, pretože ide o najsilnejší odkaz na naše spomienky!
 


Podobný obsah


11. január 2018
Marketing

Aroma branding - budujte image značky cez vône

Pri nakupovaní nás ovplyvňuje hneď niekoľko faktorov - značka, kvalita, zákaznícky servis, cena a tak ďalej. Dôležitú úlohu tu však zohráva ľudské podvedomie, na ktoré najintenzívnejšie vplýva čuchový zmysel.

7. jún 2018
Marketing

Čo je neuromarketing a ako sa dá využiť?

Pre marketérov vždy bolo najväčšou výzvou dosahovať čo najlepšie výsledky (zvýšenie tržieb a povedomia o značke/produkte/službe) za menej peňazí. Cieľom je pochopiť, ako vlastne zákazníci fungujú a čo ovplyvňuje ich rozhodnutie nakúpiť.

24. november 2017
Marketing

Čo dokáže vôňa na singles párty?

Eventy TešíMa predstavujú priestor na úrovni – sympatickí ľudia, nenútený program a možnosť spoznať svoju polovičku. Aroma marketing bol pri jednom z nich pritom, so špeciálnou vôňou vyvolávajúcou pocity lásky a vzrušenia.

Zaujali sme vás?

Pomocou aroma marketingu je možné pozitívne ovplyvňovať správanie vašich zákazníkov, zvýšiť produktivitu vašich zamestnancov a vytvárať kladné a dlhodobé emócie spojené s vašou značkou.