Späť na zoznam
25. máj 2017
Marketing

Značky hľadajú svoju identitu cez vône

Existujú isté vône ako napríklad tie, ktoré evokujú teplé sušienky, čerstvo pokosenú trávú či more, ktoré v nás vyvolávajú silné spomienky a rôzne emócie. Niekto je pri ich zacítení šťastný, niekto spokojný, niekto napríklad sentimentálny či energický.

Bolo len otázkou času, kým sa niekto pokúsi spojiť predaj so silou vône. 

Ako predajcovia predávajú produkty cez naše zmysly? 

Môžete sa dostať do nádherne navrhnutého priestoru s výbornou akustikou a hudbou, no je to bezvýznamné, ak je v priestore cítiť zlý zápach. Ten ľudí odrádza, navodzuje im nepríjemné pocity a z priestoru sa snažia čím skôr dostať preč, aj napriek tomu, žeby si aj radi niečo kúpili. 

Aroma marketingu sa začal využívať najskôr v kasínach, ktoré sa vôňami snažili prekryť cigaretový zápach. Dnes je aroma marketing vyhľadávaný vo všetkých odvetviach: obchodné priestory, gastro prevádzky, automobilové predajne, kancelárie, rôzne predajné miesta a showroomy...

Vône sú silno spojené so spomienkami. Oveľa viac než vizuálne či sluchové vnemy, pretože čuch je jediný zmysel, ktorý je priamo prepojený s limbickým systémom mozgu, ktorý riadi naše emócie, správanie a spomienky.

“Ľudia si stonásobne viac pamätajú to čo cítia, ako to, čo vidia, počujú alebo čoho sa dotknú.” (Sense of Smell Institute)

V štúdii, ktorú v roku 2013 vykonala spoločnosť Global Journal of Commerce and Management Perspective, sa uvádza, že príjemná a voňavá atmosféra v priestore má najsilnejší vplyv na správanie zákazníkov pokiaľ ide o hodnotenie obchodu, spokojnosť s tovarom a chcením vrátiť sa do obchodu znova. 

Jennifer Dublino, vývojový viceprezident spoločnosti ScentWorld, globálnej neziskovej organizácie, odhaduje, že odvetvie aroma marketingu rastie s ročnou mierou 15 % a s celosvetovým príjmom okolo 300 miliónov dolárov.

V súčasnosti využíva vône množstvo firiem, pozrime sa na niektoré z nich.

Abercrombie & Fitch

Pred viac ako desiatimi rokmi bola spoločnosť Abercrombie & Fitch jednou z prvých značiek, ktorá začala požívať vôňu ako rozhodujúcu súčasť jej identity. Pánska kolínska voda Fierce sa stala súčasťou image-u značky. Najskôr sa ňou navoniavali iba zamestnanci v obchode.  

Viac zmyslová kampaň Dunkin Donuts 

Cieľom kampane Dunkin Donuts bolo zvýšenie povedomia o značke a zvýšenie návštevnosti v predajniach. Na dosiahnutie tohto cieľa využila spoločnosť multizmyslovú kampaň. Do prostriedkov mestskej hromadnej nainštalovali difúzory vône.

Vždy, keď išla v rádiu reklama na Dunkin Donuts, aktivovali sa difúzory vône so špecifickou vôňou kávy Dunkin Donuts. Cestujúci, ktorí počúvali rádio tak boli okrem audio reklamy zasiahnutí aj aroma marketingom. Celá kampaň zasiahla približne 350 000 ľudí. Návštevnosť v miestnych Dunkin Donuts sa zvýšila o 16 % a predaje vzrástli o 29 %. 

Nike

V dvoch totožných predajniach boli predávané tie isté tenisky Nike. Jedna z predajní bola aromatizovaná. Testu sa zúčastnilo 35 ľudí, ktorí mali v každej predajni stráviť 30 sekúnd. Samozrejme o podstate testovania nič netušili. V dotazníku následne 84 % z nich uviedlo, že by si tenisky skôr kúpili v predajni, ktorá bola profesionálne aromatizovaná. Tenisky vystavené v aromatizovanej predajni boli hodnotené ako cennejšie u 10 % opýtaných. 

A na záver zopár faktov:

“Vďaka vanilkovej vôni v dámskom oddelení sa predaj zdvojnásobil.”

(M. Lindstorm, 2010 Buyology)

“Výherné automaty v aromatizovaných priestoroch vykazovali až o 49 % väčšie zisky v porovnaní s automatmi v nearomatizovanom prostredí.”

(Dr. Alan R. Hirsch, Effects of ambient odors on slot-machine usage in a las vegas casino 1995)

“Predaj športových potrieb sa vďaka aromatizácii priestoru môže zvýšiť o 6 %. Doba, ktorú zákazníci strávia v takejto predajni, sa môže zvýšiť až o 18 %.”

(Záver štúdie Dr. A. R. Hirscha, Smell and taste Research Foundation, Chicago 1990)

 

 


Podobný obsah


11. január 2018
Marketing

Aroma branding - budujte image značky cez vône

Pri nakupovaní nás ovplyvňuje hneď niekoľko faktorov - značka, kvalita, zákaznícky servis, cena a tak ďalej. Dôležitú úlohu tu však zohráva ľudské podvedomie, na ktoré najintenzívnejšie vplýva čuchový zmysel.

24. november 2017
Marketing

Čo dokáže vôňa na singles párty?

Eventy TešíMa predstavujú priestor na úrovni – sympatickí ľudia, nenútený program a možnosť spoznať svoju polovičku. Aroma marketing bol pri jednom z nich pritom, so špeciálnou vôňou vyvolávajúcou pocity lásky a vzrušenia.

7. jún 2018
Marketing

Čo je neuromarketing a ako sa dá využiť?

Pre marketérov vždy bolo najväčšou výzvou dosahovať čo najlepšie výsledky (zvýšenie tržieb a povedomia o značke/produkte/službe) za menej peňazí. Cieľom je pochopiť, ako vlastne zákazníci fungujú a čo ovplyvňuje ich rozhodnutie nakúpiť.

Zaujali sme vás?

Pomocou aroma marketingu je možné pozitívne ovplyvňovať správanie vašich zákazníkov, zvýšiť produktivitu vašich zamestnancov a vytvárať kladné a dlhodobé emócie spojené s vašou značkou.